FIRE MÅNEDER SENERE – EN AFSLUTNING OG EN NY START
Lars Hein og gruppen af ejere bag Fremad Amager Elite, overtog i starten af april en fodboldklub – en helt anden type forretning, end hvad de tidligere har opereret med, men alligevel ikke så langt fra ”highperformance”, som er det Lars Hein og Thomas Søgaard til daglig arbejder med. I ejerkredsen er det typisk Thomas Søgaard og Lars Hein, som har det daglige overblik, hvor Morten Schwartz og Magnus Kjøller er at finde lidt mere i baggrunden, og støtter kraftigt op.
”Det var nogle vilde døgn for alle, i og omkring Fremad Amager, og en stressende periode for alle involverede i slut marts/start april. En virksomhed med mere en 60 ansatte, der stod til at miste deres arbejde. Som vi allerede beskrev dengang, så var det til kæmpe hjælp med støtten fra vores samarbejdspartnere, kreditorer, samt fodbold og Fremadfans med køb af støttebilletter (allerede før vi overtog) i en usædvanlig kritisk periode. Herefter har der til gengæld også været rigeligt at forholde sig til for at få dannet et godt overblik med målet om at komme styrket ud af fortiden,” siger Lars Hein og Thomas Søgaard.
I lige præcis den periode var formålet at løfte de mange forpligtigelser på rekord-kort tid med bl.a. udbetaling af løn på selve dagen for overtagelsen Fremad Amager Elite. Derfor var der lukket ned for den første trussel omkring konkurs, hvorefter en ny periode ventede med et indblik i en anden hverdag.
”Det er en meget speciel type virksomhed, hvor der er så mange forskellige interessenter. Vores styrke er nok at vi i en dagligdag med motivation, træning og udvikling af mennesker, skal kunne bidrage med håndteringen af forskellige kundegrupper – en salgsafdeling kender faktorerne, som med god kundehåndtering kan sende os i den rigtige retning. Det første, vi satte fokus på var ro til holdet, hvorimod vi benyttede tiden til at løse alt udenom fodbolden. Der var behov for at fastholde nogle rutiner og bringe noget ro. Vi er i den mellemliggende periode blevet klogere på nogle af de rutiner i hverdagen via de nuværende medarbejdere i klubben. I den anden søjle af virksomheden har det været en stor prioritet at bygge en ny kommerciel afdeling op. Vi er kommet godt af sted på de kommercielle parametre, hvor vores klare tankegang er at skabe roen til at spillere kan forholde sig til deres arbejde på banen og at vi som ejere til gengæld kan sove roligt om natten, uanset resultatet. Rent administrativt er vi ikke i mål – vi mangler fortsat at få bogle brikker på plads med alt den hjælp, vi modtog i den kriseramte periode,” lyder det fra Thomas og Lars.
Det er sidste lørdag i juli måned og en dag mange har ventet på. Første hjemmekamp i den nye sæson og endelig fodbold igen i Sundby Idrætspark.
”Vi starter for alvor med første arrangement for både fans og samarbejdspartnere i dag. Det er helt utrolig vigtigt for både os, ledere, trænere og spillere at få alt den opbakning, der kan lade sig gøre – og alt tæller i den forbindelse. Fremmøde, se kampen og måske købe en sodavand eller en øl.
Klubben har været ramt af nogle meget tunge underskud, og vi gør alt, hvad vi kan i hverdagen for at komme videre skridt for skridt. Den første store målsætning var, fælles for os alle, overlevelse i rækken, og det blev som bekendt opfyldt af en gruppe mennesker, der i flere måneder gik på arbejde hver dag, uden at vide hvad fremtiden bød på. Det viste virkelig, hvad folk var bygget af og hvilken enhed, der så stærkere ud for hver dag. Kæmpe ros til alle involverede i den lange seje kamp. Det kan ikke siges nok gange,”
”Siden da, har vi brugt en del tid på at blive klogere på mekanismerne i fodbolden, hvor den sportslige afdeling har været en stor del af den læringsproces. Vi ønsker at være med i strategien på fodbolden, og hvad vi sigter hen imod, men beslutningerne omkring trænere, spillere og alt andet i den afdeling, holder vi os fra. Vi har ikke et kendskab til den del, og stoler på at vi har de rigtige mennesker til at løse målsætningerne,” udtaler de to.
Specielt kampdage og de 90 minutter har sat sit tydelig præg – det har en lidt anden betydning, når nu man er en del af en fodboldklub, og er med på nærmeste hold.
”Følelsesmæssigt og fodboldmæssigt har vi begge lært en masse, vi har deltaget i alle kampe, og adrenalinen pumper afsted i 90 minutter. Vi forsøger at bidrage til den gode stemning og opbakning på lige vilkår med mange andre til kampdagene – så godt vi evner i hvert fald,”
”Selv er vi, sagt i al beskedenhed, skarpere på den kommercielle del. Vi har derfor brugt tiden meget effektivt på at skabe nogle anderledes vilkår til hjemmekampe med tilbudsbilletter og et område for familier og børn før kampstart. Den del kigger vi endnu dybere ind i, men tilbudsbilletterne var for os med til at sikre en god start på et nyt kapitel, der i en vital periode bragte en stor opbakning til holdet på banen. Igen med læring fra den sportslige afdeling, er vi også blevet klogere på fodbolden kan endnu mere hjemme i Sundby Idrætspark, når der er stor opbakning og larm udenfor banen. Vi er selv glade for fremmøde til forårets kampe, men vi er sultne for endnu mere. Første delmål for os er 3000 fremmødte i Sundby Idrætspark,”
”Vi kigger ind i forbedringer. Til kampdage mangler vi hænder, så selv med rigtig stor hjælp fra de dygtige frivillige til kampene i hver eneste hjemmekamp, er endnu flere kræfter kærkomment. Vi er ikke eksperter, og derfor er alle input velkomne i forhold til, hvordan vi løfter oplevelsen til kampene – men med respekt for at vi har mange bolden i luften pt. og det skal ligge indenfor rimelighedernes grænser,” lyder det fra Lars med et glimt i øjet.
En ret så væsentlig del af den kommende periode er at få sammensat en strategi, der både er realistisk og bringer mere, end blot målsætninger for omsætningstal i den kommercielle afdeling og placeringer i tabellen.
“En vigtig ting, som vi ønsker at komme tættere på, end vi er lige nu, er fansene. Vi ønsker at involvere os og skabe noget synergi, og vil i løbet af august invitere til en fan-aften med mulighed for at stille spørgsmål i alle former. Vi har stået på stemningsafsnittet i Sektion B, og fået det hele med. Hænder i vejret og masser af lyd. Det ønsker vi at prioritere, da vi ved hvilken forskel, det kan medføre til spillet og intensiteten på banen.
Dertil arbejder vi fortsat i den kommende periode med at skabe og udvikle strategien, – det arbejde stopper jo aldrig, hvis man vil ’Fremad’. Det vil vi sammen med resten af Amager. Vi ønsker at sikre en økonomisk fremgang og et solidt fundament for klubben, som stabiliserer vores kerneprodukt; Fodbolden,” udtaler Thomas og Lars.
Derfor er der nul procent chance for at misforstå dagens vigtige budskab fra de to herrer:
”Til slut vil vi selvfølgelig appellere stort til opbakningen lørdag eftermiddag i Sundby Idrætspark mod Vejle Boldklub. Første hjemmekamp i en ny sæson, hvor der er behov for stor support til vores drenge på banen. En ny sæson, der skal stabilisere klubben i den rigtige retning – med fede oplevelser på og udenfor banen,” slutter Lars Hein og Thomas Søgaard.
Der er to nemme løsninger – køb sæsonkort til alle 16 hjemmekampe (+ pokalkampe), hvor der med et sæsonkort fremover er billigere priser på fadøl til kampene. Der kan også købes billet til lørdagens kamp via link nr. 2 nedenfor.
Køb af sæsonkort:
https://boldbillet.dk/show/event/fremad-amager-saesonkort
Køb af billet:
https://boldbillet.dk/show/event/fremad-amager-vs-vejle-boldklub-30-jul-2022